SAP en Panasonic lanceren gezamenlijk initiatief voor automatische wedstrijdanalyse in het voetbal

SAP SE en Panasonic (PSCEU) hebben vandaag een gezamenlijk initiatief aangekondigd dat de wedstrijdanalyse van voetbalmatches grondig zal veranderen.

De twee bedrijven bouwen voort op SAP® Match Insights for Football, een succesvol analyseprototype dat voor het Wereldkampioenschap Voetbal 2014 in Brazilië is ontwikkeld door SAP en de Duitse voetbalbond (DFB). Met de integratie van Panasonics video- en trackingsoftware wil SAP haar analysesoftware nu voorbereiden voor commercieel gebruik.

De gezamenlijke oplossing maakt gebruik van het ultra-wide-angle-camerasysteem van Panasonic, dat bestaat uit vier units die zijn bevestigd op een frame. Via realtime beeldsamenvoeging ontstaat een groot panoramisch beeld (64:9) dat de actie van over het hele veld vastlegt. Dankzij video-analysesoftware levert Panasonic tijdens een wedstrijd dan positiegegevens die worden geanalyseerd door het SAP-programma.

Realtime analyse vanuit het stadion

De ultra-wide-angle-camera wordt gewoonlijk opgehangen aan het plafond of ingebouwd in de dakconstructie van het stadion. De camera is verbonden met een computer met Panasonic-software die op basis van de videofeed locatiegegevens van de spelers en de bal detecteert en verzamelt. Het bestand met de onbewerkte gegevens wordt doorgestuurd naar het SAP HANA®-platform, waar de bewegingen van elke speler en de bal nauwkeurig in realtime worden geanalyseerd.

Alternatief voor sensoren

Automatische wedstrijdanalyse via SAP HANA is een veelbelovend alternatief voor de methode waarbij gegevens worden vastgelegd met behulp van sensoren op de scheenbeschermers van de speler of op de bal. De officiële regels verbieden overigens doorgaans het dragen van sensoren tijdens een live voetbalwedstrijd, terwijl het niet-storende gebruik van videoapparatuur in de buurt van het veld wel is toegestaan.

Het eerste prototype van dit gezamenlijke initiatief wordt gepresenteerd op de stand van Panasonic op IBC 2014, die van 12-16 september wordt gehouden in de RAI in Amsterdam. Meer informatie is te vinden op http://business.panasonic.eu