• Coldplay - Sky Full of Stars – de ‘making of’

Sky Full of Stars – de ‘making of’

Hoe met door XL Video geleverde Panasonic-projectors een geavanceerde videoshow werd gemaakt voor de lancering van "Ghost Stories", het nieuwste album van Coldplay.

De bedoeling was om voor de shows, ontworpen door Ben Miles, Paul Normandale, Misty Buckley en Phil Harvey, een intieme sfeer te creëren en het publiek dichterbij te brengen, zodat de band de nummers beter met het publiek kon delen.

Voor de wereldwijde première van het album in Los Angeles kreeg het creatieve team de opdracht om een planetariumachtige 360-graden projectie te maken, helemaal rondom de ruimte en over het hele plafond.

Voor de twee uitverkochte shows in de Royal Albert Hall gaf Ben Miles aan dat de projecties ook over de kenmerkende akoestische 'paddenstoelen' aan het plafond moesten vallen.

In totaal werden 62 Panasonic PT-DZ21K-projectoren van 20.000 lumen gebruikt om een 'Sky Full of Stars' – of een hemel vol sterren – te maken.

Televisiespecial Ghost Stories

Voor de televisiespecial werden 46 Panasonic PT-DZ21K-projectoren gebruikt die werden bestuurd met acht speciaal hiervoor aangeschafte AI I8-mediaservers (vier live en vier als hot back-up) – het grootste aantal projectors dat XL Video ooit voor één show heeft geleverd.

De Panasonic-projectoren waren al eerder gebruikt voor de audiovisuele achtergrond voor uiteenlopende artiesten als Roger Waters en Fat Boy Slim.

Voor deze allereerste preview van het album werd gebruikt gemaakt van een klein centraal podium. Het gros van de projectoren was op de vloer rondom het podium geplaatst en verlichtte een projectiegebied ter grootte van zes 4K-oppervlakten. De show werd hierdoor een sfeervol visueel spektakel. Tegen deze achtergrond speelde de band het hele album, aangevuld met een aantal van hun grootste hits.

Ben Miles van MixedEMotionsLondon legt uit dat voor de televisiespecial een concept was gezocht waarbij het publiek, zowel in de zaal als thuis, volledig werd ondergedompeld in de ervaring.

"De band wilde een paar intiemere shows doen en dichterbij het publiek komen, zodat er meer interactie zou zijn. In grote stadions staat de band vaak ver van het publiek. Daarom hebben we een aantal B-locaties bekeken, we hebben het gehad over buitenlocaties, theaters en plekken zoals het Roundhouse-theater in Londen. Maar die waren te beperkt voor de projectieafstanden die we nodig hadden."

Uiteindelijk bouwde het creatieve team het kenmerkende Roundhouse-theater opnieuw op in de Sony Pictures Studios in Los Angeles.

"Ghost Stories is behoorlijk persoonlijk voor leadzanger Chris Martin en de band. De ontwerper van de set had al een model gemaakt van hoe het eruit zou moeten zien, met een ronde stijl en een paar grote, opvallende platte vlakken waarop zou worden geprojecteerd", aldus Ben Miles. "De omvang van de DZ21K was van groot belang. Hij is compacter dan de meeste andere projectoren uit zijn segment, maar als je goed kijkt, zie je dat de omvang van de projector zelf binnen het frame veel kleiner is. Ze kwamen tussen de zitplaatsen te staan, dus de breedte van een projector die naast iemand staat was ook van groot belang."

"Eén dag voor de show begonnen ze zich zorgen te maken, maar ik zei dat ze zich geen zorgen hoefden te maken omdat het er echt goed uit zou zien en dat ze versteld zouden staan. Die avond stelden we de projectoren op en zetten we alle puntjes op de i. Toen de band de volgende dag binnenkwam, deden we het licht uit en de projectors aan. Toen riep Chris me op het podium. Hij zei dat hij het mooi vond, godzijdank!"

Royal Albert Hall

Voor de televisiespecial was het publiek uitgenodigd en dus beter onder controle. Er konden daarom projectoren worden opgesteld op plekken die tijdens een normaal concert uit den boze zouden zijn geweest. Voor de Royal Albert Hall moest op een andere manier worden gedacht om de beste oplossing te vinden.

XL leverde hiervoor 16 Panasonic-projectoren met 1920 x 1200 HD-uitvoer. De beelden werden weer gemapt met vier AI S8-mediaservers (twee live en twee als hot back-up).

De projectoren waren bevestigd in meerdere bakken en werden op het plafond gericht. Elke projector bescheen vier tot zes paddenstoelen. De afgespeelde inhoud, die ook in Los Angeles was gebruikt, was aangepast en paste precies.

"We hadden al veel ervaring met Panasonic-projectoren dus we wisten hoe compact ze waren. Dankzij het frame er omheen konden we ze perfect onder bepaalde hoeken ophangen, waarbij we allerlei klemmen en spanbanden gebruikten. De Royal Albert Hall is erg beperkt wat betreft het aantal ophangpunten, maar we wisten al dat we de projectors onder elke gewenste hoek konden ophangen", voegt Ben Miles toe.

Projectie met hoge helderheid

De PT-DZ21K levert adembenemend mooie beelden, is eenvoudig te onderhouden en werkt betrouwbaar.

Een helderheid van 20.000 lumen en ontelbare uitgebreide creatieve mogelijkheden zijn in een zeer compacte behuizing gevat.

Contrast, diepte en helderheid zijn een integraal onderdeel van de PT-DZ21K. Het vierlampensysteem zorgt voor een stabiel en langdurig gebruik, met modi met vier, drie, twee en één lampen die continue projectie mogelijk maken, 24 uur per dag en zeven dagen per week.