• Een welvarende toekomst projecteren voor de VAE

Een welvarende toekomst projecteren voor de VAE

De Verenigde Arabische Emiraten zijn een land van contrasten, met aan de ene kant welvarendheid en aan de andere kant duurzaamheidsuitdagingen. Dit zijn de thema's die de Emiraten verkennen op de Wereldtentoonstelling in Milaan, waarbij bezoekers worden uitgenodigd een reis te maken om zowel de geschiedenis als de toekomst van de woestijnstaat te ontdekken. 

Dit tijdelijke onderkomen is een meesterwerk, gezamenlijk ontworpen door Foster Partners en de VAE, waarbij bezoekers de ingang van een ravijnachtige ruimte worden ingetrokken die wordt aangeduid met twee golvende, 12 m hoge wanden. Onder invloed van eeuwenoude planningsprincipes doen de paden door het paviljoen denken aan de smalle voetgangersstraatjes en binnenplaatsen van de historische woestijnstad.

De buitenzijde van het gebouw is geïnspireerd door de klassieke oudheid, de binnenzijde is het tegendeel.

Een helling loopt geleidelijk omhoog van de entree naar de gehoorzaal. Met behulp van Augmented Reality-apparatuur wordt onderweg het verhaal van de Emiraten tot leven gebracht. De geavanceerde gehoorzaal is gelegen in een trommel midden op de locatie.

De audiovisuele partners Sysco Productions hebben een aangename ruimte gecreëerd, waarin met de nieuwste technologie een show wordt gepresenteerd waarvan bezoekers stil worden en waarvoor op de meeste dagen de rijen wachtenden rondom het hele gebouw staan.

130 gasten kunnen tegelijkertijd terecht in de cilindervormige gehoorzaal, waar ze kunnen genieten van een creatieve meerkanaals audioproductie, waarbij vijf PT-DZ21K-projectors van Panasonic worden ingezet.

Deze spectaculaire 170-graden theatershow laat het publiek kennismaken met Sara, een meisje dat opgroeit in Dubai en het verhaal vertelt van een land dat snel groeit en zich gesteld ziet voor de uitdaging om een gestaag groeiende bevolking te voeden en van energie te voorzien.   

Pepper's Ghost

De gasten worden vervolgens naar een tweede zaal geleid, waar een gigantische Pepper’s ghost-installatie een 3D beeld van Sara creëert, die het verhaal vervolgt en daarbij video mengt met echte rekwisieten. Ze neemt bijvoorbeeld een videodeksel van een echte pan, waaruit videostoom ontsnapt.

“We projecteren met 10 projectors recht naar beneden op een wit projectiescherm op de vloer. Wat het publiek ziet, is een 45-graden Musion foil, een soort half-verzilverde spiegel. Dit betekent dat het licht van de vloer midden in de lucht lijkt te zweven, maar ook alles dat achter het scherm wordt verlicht, is nog te zien voor het publiek”, aldus Chris Dunkin van Sysco Productions.

De installatie is 23 meter lang en vier meter hoog, en maakt gebruik van in totaal 17 PT-DZ21K-projectors van Panasonic. 

“De helderheid is fenomenaal. Zonder de hoge helderheid van de projectors van Panasonic krijgen we eigenlijk geen realistisch beeld. De 3D afbeelding van Sara zou er doorzichtig uitzien, iets wat we natuurlijk niet willen.” 

Future Talk

Als onderdeel van het tweede deel veranderen bezoekers van ‘kijker’ in ‘bekekene’. Videobeelden van bezoekers die meezingen met een rap en gefilmd worden door medewerkers met een aangepaste app, worden naar een aftereffect-server gestuurd en uitgerenderd om te worden afgespeeld als onderdeel van het pronkstuk ‘Future Talk’. Met de PT-DZ21K 20.000-lumen projectors van Panasonic worden de gezichten uit het publiek met perfecte helderheid en contrast weergegeven aan beide zijden van de tentoonstellingsruimte, voor een echte alles omvattende ervaring.

Na de vertoning volgen bezoekers een pad langs nog meer interactieve displays en digitale gesprekken, waaronder een speciale tentoonstelling ter ere van Dubai als gaststad voor de Wereldtentoonstelling van 2020.

De opstelling bestaat uit 11 projectors, waarvan er vijf zijn uitgerust met ultra-short-throw lenzen, om beelden te mengen en te projecteren op een rond scherm op de vloer. Concentrische vormen worden hydraulisch uit de vloer omhoog gebracht, een effect dat de digitale projectie nog indrukwekkender maakt.  

Mark Burgin, voorzitter van de raad van bestuur van Sysco Productions: “We zijn heel blij met het resultaat en de reacties die we hebben ontvangen van bezoekers. Het doel was om een van de meest besproken paviljoens van de Wereldtentoonstelling te maken en ik denk dat we hebben geholpen om dat voor elkaar te krijgen.”

24 uur per dag doorwerken

Als gevolg van vertragingen tijdens de bouw was de tijd voor het installeren zeer beperkt. Sysco moest 24 uur per dag doorwerken om het project op tijd af te krijgen.

“We waren heel blij dat we met de projectors van Panasonic werkten. Ze werden geïnstalleerd op wat in feite nog een bouwterrein was en kregen te maken met een lekkend dak en een zeer stoffige omgeving, zonder dat er problemen optraden. Dankzij het vierlampensysteem kunnen we te allen tijde op de projectie vertrouwen, iets wat essentieel is als er slechts enkele minuten zitten tussen de verschillende shows”, aldus Mark Burgin.