• Het verleden reconstrueren in het Historisch Museum van Bologna

Het verleden reconstrueren in het Historisch Museum van Bologna

Een driezijdige holografische piramide en een reconstructie met een 3D videoprojectie van de Sarcofaag van het echtpaar met 10 laserprojectors van Panasonic

Deze casestudy neemt ons mee terug in de geschiedenis, om precies te zijn naar 520 v.Chr., de tijd van de Etruskische beschaving; dit gebeurt door middel van een installatie speciaal voor de Sarcofaag van het echtpaar in het Historisch Museum van Bologna.

Deze productie - een combinatie van holografische technieken, 3D videoprojecties en surround sound - werd ontwikkeld door Cineca, onder de technische leiding van Franz Fischnaller en regie van Giosuè Boetto Cohen, geproduceerd door Acuson, om een overweldigende, audiovisuele, verhalende omgeving te creëren.

Met succes een meer dan 2500 jaar oud grafmonument digitaliseren is geen sinecure. Maar een groep wetenschappers is erin geslaagd elk detail van dit meesterwerk vast te leggen en Cineca te voorzien van een schat aan digitale gegevens om vervolgens die te converteren in een virtueel levensgroot model en een aantrekkelijke installatie die de geschiedenis van het monument vertelt.

Antonella Guidazzoli, hoofd van het Visual Information Laboratory (VisiT Lab) van Cineca, en Gabriele Magagna, productmanager van Acuson waren aanwezig om de details uit te leggen:

"Het digitaal vastleggen van de sarcofaag" legt Antonella Guidazzoli uit, "was een complexe operatie, die alleen mogelijk was omdat de urn uit de beschermende vitrine kon worden gehaald en kon worden geopend. Dit leidde tot de ontdekking en documentatie van nieuwe informatie, die van nut zal zijn bij toekomstige restauraties. De gegevens werden door een team wetenschappers van CNR, de nationale onderzoeksraad van Italië, de Universiteit van Bologna en de Stichting Bruno Kessler vastgelegd met behulp van fotogrammetrie en laserscans. Twee personen waren hoofdverantwoordelijken voor de fase na het verzamelen en verwerken van de gegevens.

"Dat waren regisseur Giosuè Boetto Cohen, die al lang in de voorhoede verkeert van de innovatie als het gaat om het ontwikkelen van projecten op het gebied van cultureel erfgoed en al geruime tijd samenwerkt met Cineca, en Franz Fischnaller, een internationaal erkende pionier in het produceren van virtuele installaties op de grens van kunst en technologie. Samen hebben zij de installatie ontwikkeld binnen een tentoonstellingsroute die zowel artistieke als technische flexibiliteit vereist", aldus Antonella. 

"Daarnaast werd de archeologische inhoud, ondersteund door muziek en creatieve suggesties, gecombineerd met de meest geavanceerde, maar tegelijk transparante, technologie. Dit alles werd op deskundige wijze technisch ondersteund door de mogelijkheid om het verhaal van de installatie tot leven te brengen en in te bouwen in de ict-productieomgeving, gebaseerd op Blender en een interdisciplinaire, gezamenlijke benadering van de interpretatie die werd toegepast in het VisiT (Visual Information Technology) Lab van Cineca. Het project Sarcofaag van het echtpaar", benadrukt Antonella, "is bedoeld om een breed internationaal publiek aan te spreken van allerlei leeftijden. In de toekomst zal deze installatie het mogelijk maken om de emotionele betrokkenheid van de bezoekers te beoordelen aan de hand van opnamen die worden gemaakt volgens bestaande gestandaardiseerde protocollen en door gebruik te maken van de nieuwste bevindingen uit de neurowetenschap. Bovendien zal de rijkdom van de digitale dataset het mogelijk maken andere multimediatoepassingen en nieuwe installaties waarbij de bezoeker betrokken wordt, te ontwikkelen."

De installatie is gebaseerd op technologie van Panasonic.

De belangrijkste vereisten waren:

  1. een levensgrote 3D visualisatie maken;
  2. technische barrières tussen de tentoonstelling en bezoekers tot een minimum beperken;
  3. de totale tentoonstellingsruimte in de Sala della Cultura betrekken bij de verhalende context;
  4. de mogelijkheid creëren om de installatie te transporteren, reproduceren en aan te passen aan andere tentoonstellingsruimten. Dit belangrijke historische monument is exact gereconstrueerd met behulp van 10 PT-RZ670-laserprojectors van Panasonic met een HD 0.8-1:1 groothoek-zoomlens.

Met een combinatie van gestapelde en randovervloeiingsprojectie werd leven geblazen in een stereoscopische reconstructie van de begrafenisurn. De lichtopbrengst van 6500 ANSI lumen en de lage gebruikskosten dankzij de afwezigheid van onderhoud, zijn van cruciaal belang voor gebruik in een museumomgeving. De lichtbron van de projector heeft een gegarandeerde levensduur van 20.000 uur. Er is besloten een geïntegreerde oplossing te gebruiken, met een combinatie van architectonische 3D videomapping en holografie.

Het uiteindelijke 3D effect is betoverend en is gebaseerd op meer dan 400 fragmenten die zijn gevonden en die,na reconstructie de Sarcofaag van het echtpaar tot leven brengen.

Gebruikers zijn verrukt van de ervaring, waarbij ze na het binnengaan van de ruimte midden in een explosie van honderden kleine fragmenten staan. 

"Omdat de autostereoscopische technologie nog niet is uitgekristalliseerd, maakt de installatie gebruik van een driezijdige holografische piramide en een 3D videoprojectiesysteem dat in totaal een oppervlak van 360 m2 beslaat. Dit effect wordt gerealiseerd door een rij Panasonic-projectors die samen een beeld met een resolutie van 2000 x 8000 (HxB) genereren en zo een enorm oppervlak van wel 12 meter hoog tot leven brengen", legt Gabriele Magagna van Acuson uit. "De hele projectie is gebaseerd op één grote berekening, die is opgesplitst voor de afzonderlijke eenheden en wordt beheerd door twee gesynchroniseerde servers met elk zes uitgangskanalen, dus in totaal 12 kanalen. 

"De muuroppervlakken zijn verdeeld in twee horizontale delen, met beelden van in totaal 10 laserprojectors: het onderste deel, tot een hoogte van 4 meter, wordt bestreken door in totaal vier projectors, twee aan elke zijde en twee in het midden, die werken in de randovervloeiingsmodus; het bovenste deel heeft een basislengte van 14 meter en een hoogte van 8 meter, en wordt bediend door zes laservideoprojectors, twee voor elke wand, geïnstalleerd in stapelmodus voor grotere, helderdere beelden. Het doel van dit type projectie is om de wanden in te delen en daarop op verschillende tijdstippen de inhoud van een korte film van iets meer dan 10 minuten te projecteren. Op advies van Panasonic maken we gebruik van de Geometry Manager Pro-software voor elke afzonderlijke projector om randovervloeiing en stapeling mogelijk te maken, voor een zo groot mogelijke nauwkeurigheid.

"Voor extra stabiliteit is een aluminium raamwerk aan de wanden bevestigd, waarop de videoprojectors zijn gemonteerd, terwijl bevestigingssteunen zijn aangebracht ter ondersteuning van elke projector, met name die welke worden gebruikt in de stapelmodus", voegt Gabriele Magagna toe. 

"De keuze van laservideoprojectors was geen toevallige. De voordelen zijn bekend: er hoeven geen lampen of luchtfilters te worden vervangen. Voor een voorziening als een museum, waar dagelijks honderden bezoekers binnenstromen, vormt het tot een minimum beperken van het onderhoud een aanzienlijk voordeel omdat de dienstverlening nooit hoeft te worden onderbroken. Bovendien neemt de lichtopbrengst van deze projectors niet af en verschuift de kleur niet na verloop van tijd. Het eindresultaat bestaat ui heldere, scherpe beelden met een hoge resolutie."