Phone number:
  • Professional Camera Solutions

LSO EN PANASONIC ZORGEN DAT ER MUZIEK KLINKT

4K PTZ-camera's van Panasonic zorgen ervoor dat het LSO tijdens de pandemie kan blijven optreden.

Het was een hele uitdaging om het orkest vanuit LSO St Luke's op te nemen. Wat het heel bijzonder maakte, was dat we een systeem hebben kunnen samenstellen dat op veel punten is verbeterd, waardoor we creatievere filmmogelijkheden konden toepassen die we eerder niet zouden hebben overwogen.

Peter Mycroft, technisch manager voor LSO St Luke's

Uitdaging

Een verbouwde kerk uitrusten met wat nodig is om optredens van het LSO-orkest te filmen en te streamen.

Oplossing

Zeven Panasonic AW-UE150 PTZ-camera’s, ondersteund door drie bestaande geïntegreerde Panasonic AW-HE120 HD-camera's en één externe Panasonic AW-RP120-cameracontroller.


Toen het London Symphony Orchestra vanwege de wereldwijde pandemie noodgedwongen moest stoppen met optreden in het beroemde Barbican, werd besloten om LSO St Luke’s, waar het gemeenschaps- en muziekeducatieprogramma LSO Discovery is ondergebracht, te upgraden met een camerasysteem dat geschikt was om orkestoptredens digitaal voor het publiek op te nemen.

Het orkest had al goede ervaringen met Panasonic-camera's in zijn locaties in het Barbican en in St Luke's.

“LSO St Luke’s had een vijf jaar oud Panasonic-camerasysteem dat goed werkte voor kamermuziekconcerten, zoals een strijkkwartet, een pianotrio of een koperkwintet”, legt Peter Mycroft uit. Hij is technisch manager voor LSO St Luke’s. “Maar het werd duidelijk dat we een verbeterd systeem nodig hadden om in die locatie een volledig orkest op te nemen.”

LSO St Luke’s is gevestigd in een prachtig verbouwde kerkruimte in Old Street in Londen. Het vloeroppervlak in het gebouw bood net plaats aan het volledige orkest met inachtneming van de afstandsregels, maar dat betekende dat er een andere cameraopstelling nodig was, waarbij de camera's rondom de musici werden opgesteld.

Het systeem bestaat uit zeven Panasonic AW-UE150-camera's, het topmodel in het assortiment professionele PTZ-camera's van Panasonic. De PTZ-camera heeft een grote 1-type MOS-sensor en ondersteunt hoogwaardige 4K 50p-video met gelijktijdige 4K/HD-werking. De camera heeft een kijkhoek van 75,1 graden, 20x optische zoom en verschillende uitgangen, waaronder 12G-SDI, HDMI, glasvezel en IP.


De camera's worden elk via een eigen glasvezelmodule aangesloten, met een reservelijn om een extra camera te integreren of indien nodig aan te sluiten op een externe broadcasteenheid.

Audioregistratie is uiteraard van cruciaal belang voor het orkest, dat een langdurige relatie heeft met het deskundige audioregistratieteam Classic Sound en Yamaha. Er wordt gebruik gemaakt van microfoons aan het dak, die zowel de akoestiek als het geluid van het orkest registreren.

Een van de extra ruimtes in de kelder is ingericht als tv-galerij. De glasvezelverbindingen van de camera's worden in de galerij met behulp van Blackmagic Design-studiodistributie omgezet naar SDI en vervolgens naar een ATEM Production Studio 4K gevoerd. Er is capaciteit voor maximaal drie cameramensen die zowel de nieuwe als de bestaande camera's gebruiken. Elk van hen kan meerdere camera's bedienen. Dankzij de flexibiliteit van de controller kan LSO St Luke's zijn aanpak afstemmen op de scriptdichtheid.

Sinds de installatie in maart 2020 is het nieuwe camerasysteem op verschillende manieren gebruikt voor het registreren van uiteenlopende voorstellingen, van geïmproviseerd, spontaan gebruik tot volledig gescripte shows in broadcaststijl waarbij gebruik wordt gemaakt van vooraf ingestelde camerabewegingen en soms geïntegreerde live vision mixing.

“Een van de vereisten om het orkest veilig te kunnen laten optreden, was dat het aantal andere mensen in de ruimte beperkt moest blijven”, vertelt Peter. “De Panasonic PTZ-camera's waren bijzonder nuttig omdat we daarmee de cameramensen uit de ruimte konden houden waar werd opgetreden,

Credit: Kevin Leighton


terwijl we het concert toch met dezelfde kwaliteit konden registreren. We hebben gemerkt dat de camera's gemakkelijk aan het oog kunnen worden onttrokken en ook uiterst stil zijn. Ze presteren uitstekend bij weinig licht en de optische kwaliteit is merkbaar verbeterd.”

Peter erkent dat het orkest zonder het nieuwe systeem niet zo vaak zou hebben opgetreden vanuit LSO St Luke’s, dat van oudsher de repetitielocatie is. Hij voegt daaraan toe: “Het was een hele uitdaging om het orkest vanuit LSO St Luke’s te registreren. Wat het heel bijzonder maakte, was dat we een systeem hebben kunnen samenstellen dat op veel punten is verbeterd, waardoor we creatievere filmmogelijkheden konden toepassen die we eerder niet zouden hebben overwogen.”

“De terugkeer van het orkest naar het Barbican is heel belangrijk voor ons, vooral om weer live publiek te hebben voor live muziek, maar het is fantastisch dat we iets van dat plezier vanuit LSO St Luke’s naar ons publiek kunnen brengen.”