• Professional Camera Solutions

DE PANASONIC EVA1 IDEALE CAMERA VOOR PRACHTIGE OPNAMES IN AFGELEGEN GEBIEDEN

Awi Rabelista is natuur- en adventure filmmaker waarvoor hij vaak naar verafgelegen gebieden moet reizen. Zo ook voor opnames die hij onlangs heeft gemaakt van de Golden Snub Nosed Monkeys voor een pilot aflevering voor National Geographic.

Deze ervaring in China heeft mij geleerd dat ik met de EVA1 door haar compactheid en beeldkwaliteit naar plaatsen kan reizen waar ik met andere camera’s niet kan komen zonder te hoeven in te boeten aan beeldkwaliteit

Awi Rabelista - EVA1 Club Expert

Client – EVA1 Club Expert Awi Rabelista
Location – De Qinling bergen - China
Geleverde Producten – AU-EVA1
Uitdaging

Een film van bioscoopkwaliteit opleveren en toch nog zo compact mogelijk te blijven.

Oplossing

Een EVA1-camera die voor een uitstekende beeldkwaliteit zorgt en tegelijk ook licht en compact is.


De instompneusapen leven in de bosrijke Qinling bergen in China op een hoogte tot 3800 meter boven zeeniveau. We konden dit gebied enkel bereiken door grote delen te voet af te leggen. Enkel en alleen door haar compactheid en lichte gewicht is de EVA1 voor deze projecten uitermate geschikt. “De uitdaging van dit project was om een film van bioscoopkwaliteit op te leveren en toch nog zo compact mogelijk te blijven. De EVA1 is heel klein en past gewoon in een camerabackpack. In de backpack was daarnaast nog ruimte om een extra lens mee te nemen. Op 3800 meter hoogte is er minder zuurstof in de lucht, de camera moest ik zelf dragen en zelfs met dit lichte gewicht werd ik al duizelig als ik te snel liep. Met een zwaardere camera was dit project gewoon niet gelukt,” vertelt Awi.

Intuïtief
“Pas enkele uren voor mijn vertrek heb ik de EVA1 ontvangen. De online handleiding had ik inmiddels op mijn laptop opgeslagen, waardoor ik tijdens de vlucht naar China de camera heb leren kennen,” vertelt Awi. “De userinterface van de EVA1 is zeer logisch. Alle instellingen zitten binnen handbereik en na een aantal dagen hoefde ik niet meer naar de camera te kijken om door het menu te scrollen. Dat is heel belangrijk voor het filmen in ruige omstandigheden. Ik kon naar de apen blijven kijken en toch de camera ideaal afstemmen om het perfecte shot te maken. Ook geven de knoppen genoeg feedback zodat je ook kan voelen wanneer je een bepaalde knop selecteert, dit is met name handig als ik met handschoenen aan moet filmen.”

Met de prerec-functie mis je geen enkele actie
De EVA1 start ongelooflijk snel op. “Als ik een actie zag, kon ik de camera aanzetten en binnen 2 à 3 seconden was hij al aan het filmen. Ook als ik bijvoorbeeld een shot aan het reviewen was en er gebeurde een actie, dan hoefde ik alleen de opnameknop in te drukken en de EVA1 begon direct op te nemen. Daar zat geen vertraging tussen. Maar de mooiste feature is toch de prerec-functie. Als je deze functie activeert, dan registreert de camera ook de 10 seconden voordat de recordknop wordt ingedrukt. Wanneer een aap uit een boom springt weet je niet, maar met deze functie ben ik niet te laat als ik op record druk op het moment dat ik de aap zie springen. Ondanks dat ik pas de recordknop indrukte toen ik de aap zag springen, heb ik toch de hele sprong op beeld vastgelegd. En het mooie hiervan is dat het geen extra batterijpower kost. Dit is de perfecte functie voor natuurfilmers die zitten te wachten op het ideale shot en als het dan plaats vindt, wil je dat natuurlijk niet missen.”

Dynamisch bereik
“Op een filmset heb je de volledige controle over het licht. Bij een natuurfilm kan de set zich niet aanpassen aan jouw wensen, jij moet je aanpassen aan de omgeving. Dat vergt inzicht van jezelf maar ook van de camera. Ik was echt verbaasd over het dynamisch bereik van de camera,” vertelt Awi enthousiast. “Ik film altijd met een polarisatiefilter op mijn lens. Dat doe ik met name voor de bladeren op de bomen. Natte en vochtige bladeren op de bomen weerkaatsen het licht en hierdoor gaan de bladeren glimmen. Met de filter kan ik de reflectie wegdraaien. Gelukkig is de camera uitgerust met een dual native ISO waardoor ik van 800 ISO naar 2500 ISO kan gaan.”



Batterijduur
In afgelegen gebieden met beperkte beschikbaarheid aan energie is het stroomverbruik van de EVA1 heel belangrijk. Vaak hadden we lange draaidagen van 6 uur ’s-morgens tot 18 uur ’s-avonds. Met twee accu’s kon ik een hele dag filmen. In totaal had ik een zestal accu’s mee. Hierdoor hoefde ik niet iedere avond terug naar het base camp om batterijen op te laden. Als ik op een perfecte plek zat, bleef ik daar overnachten om optimaal van de situatie te gebruik te maken. Met betrekking tot de batterijcapaciteit is dat geen enkel probleem. Je moet er namelijk niet aan denken dat je aan het einde van een draaidag het perfecte shot kan maken, maar dat op dat moment de batterij uitvalt.”

Tijdwinst
Wat heel veel tijd scheelt in postproductie en ook qua data. De camera heeft een verwijderfunctie die je kan instellen op een snelfunctietoets. “Als je een shot hebt gedraaid en na afloop denk dat shot is niet goed, dan kan je het met één druk op de knop verwijderen. Dat scheelt veel geheugen en tijd en ook tijdens het monteren hoef je niet meer door deze beelden te gaan. Het is niet nodig om naar de mediaplayer te gaan, shot te selecteren en het te verwijderen. Gewoon een druk op de knop en weg ermee.“

“Deze ervaring in China heeft mij geleerd dat ik met de EVA1 door haar compactheid en beeldkwaliteit naar plaatsen kan reizen waar ik met andere camera’s niet kan komen zonder te hoeven in te boeten aan beeldkwaliteit,” zegt Awi.