• Professional Camera Solutions

LIVE IN 4K IN HET THEATER BIJ ‘DISNEY'S BROADWAY HITS’

VariCam LT Cinema, AK-UC3000 Studio en AW-UE70 PTZ zorgen voor flitsende show bij 'Disney's Broadway Hits' in de Royal Albert Hall in Londen

Een nieuw Disney-concert met hits uit indrukwekkende Broadway-shows van de afgelopen 20 jaar beleefde in oktober 2016 zijn Europese première in de Royal Albert Hall in Londen. Disney's Broadway Hits was maar één avond op de planken te zien. De show, met muziek uit bekroonde musicals als Aida, Beauty and the Beast, Mary Poppins, Tarzan, The Lion King, The Hunchback of Notre Dame en andere Disney-theatervoorstellingen, was voor het eerst in Europa te zien.

Het twee uur durende concert van Disney's Broadway Hits ging vervolgens in december in première op Sky Arts Network. Het concert met musicalhits waar al miljoenen kinderen, ouders en grootouders van hebben genoten, werd geregistreerd met professionele 4K-camera's van Panasonic: 13 VariCam LT 4K-filmcamera's, twee AK-HC3000 4K-studiocamerasystemen en vijf AW-UE70 geïntegreerde 4K-pan/tilt/zoom-camera's.

De televisieversie van de Europese live-première op het podium van de wereldberoemde Royal Albert Hall werd gepresenteerd door de Britse musicalster John Barrowman. Een keur aan sterren, waaronder de achtvoudige Oscarwinnaar en componist Alan Menken en leden van de Britse cast van Aladdin, speelde samen met het 75-koppige BBC Concert Orchestra nummers uit een ongelooflijk groot aantal Disney-successen.

“Zonder Panasonic hadden we nooit zulke spectaculaire resultaten kunnen bereiken” 

De 4K-camerasystemen van Panasonic, die werden geleverd en geconfigureerd door het verhuurbedrijf VER London, vormden het middelpunt van een uitgebreid pakket apparatuur, dat werd bestuurd via een uit Evertz-routers, Kayenne-switches en Riedel-communicatie opgebouwd fly-pack.

Jay Hatcher, Broadcast Video Director van Walt Disney Parks and Resorts: “Als ontwerper en regisseur van de televisieproductie wilde ik een filmachtige uitstraling bereiken, een visueel indrukwekkend product dat past bij de magie van de muziek: Ik denk niet dat we zulke spectaculaire resultaten hadden kunnen bereiken zonder Panasonic als camerapartner", voegt hij toe. 

“Ik was heel tevreden over de kwaliteit en de prestaties van de 4K-camera's, zeker als je bedenkt hoe groot de productie was en hoeveel verschillende shots en standpunten nodig waren. Ik durf wel te zeggen dat mijn visie van het concert is waargemaakt dankzij dit camera-arsenaal. Voor elk shot dat ik ontwierp, wisten Panasonic en VER een oplossing te leveren.”

Vier van de VariCam LT-pakketten werden door Panasonic en VER samen geconfigureerd voor ENG-opnames met één camera.

“Mijn visie van het concert is waargemaakt dankzij dit camera-arsenaal”

Omdat het concert vanuit meerdere hoeken moest worden geregistreerd en er ook opnames moesten worden gemaakt van de historische Italianiserende architectuur van de locatie, werd een van de LT's op een 9 meter lange camerakraan in de bovenste galerij geplaatst, en een andere op een tweede 9 meter lange camerakraan links voor het podium. Twee LT's stonden op verhogers aan weerszijden van de vloer, rechts en links. Er stond een LT op een Fisher-dolly op de vloer van de arena, waarmee over het publiek heen naar het podium kon worden gefilmd. Een andere LT werd rechts van het podium in de Loggia-loge op het tweede niveau geplaatst. Tijdens de generale repetitie stond er een LT recht voor het podium op een dolly en een andere op een Steadicam op het podium, waarmee wraps werden gefilmd.

John DeMaio, Director of Photography (DP) van het concert, legt uit dat de VariCam LT zo veelzijdig is dat de 4K-camcorder overal in de enorme Royal Albert Hall kon worden gebruikt. De lichte Super 35-sensorcamera is ideaal voor filmwerk met handheld, Steadicam, camerakraan, kraan, drone en gimbal en voor algemeen documentairewerk.

De twee UC3000-studiocamera's werden voorin de zaal geplaatst en filmden in de richting van het podium. Een ervan stond op een verhoger op vloerniveau. De andere stond in de Loggia-loge op het tweede niveau. Een van de geïntegreerd UE70 PTZ's hing aan het podium en was op het publiek gericht voor het ‘Alan Menken-moment’ (aan de piano), een andere hing omlaag gericht tussen de verlichting, de derde links van het podium, de vierde volgde de dirigent en met de laatste, die achterin aan een rail hing, konden omgekeerde opnames van het orkest of brede opnames van het publiek worden gemaakt.

“Ik ken niet veel camera's waarmee dit zou zijn gelukt”

DeMaio vertelt dat hij uitgebreid gebruik heeft gemaakt van de kenmerkende innovatie van de VariCam LT: dual native ISO's van 800/5000, waarbij ISO5000 ideaal is voor situaties met extreem weinig licht. “Het concert was helemaal in de traditie van Disney prachtig verlicht met een rijk kleurenpalet, maar er was maar weinig licht op de bijna 5300 mensen in het publiek, om hun beleving niet te verstoren", zegt hij. “Ik ken niet veel camera's waarmee dit zo goed zou zijn gelukt - de effecten van overvloedig licht registreren die ook nog eens van nummer tot nummer veranderen, zonder het publiek te storen.” Bij ISO5000 kan de VariCam LT indrukwekkende beelden van donkere scènes registreren die niet met andere camera's kunnen worden gemaakt.

De DP vertelt dat het concert voor de televisieversie is opgenomen in 4K V-Log. “Het team van Panasonic had vooraf een LUT gemaakt voor de live show, die werd geprojecteerd op de grote in-house IMAG-schermen. Die LUT hebben we in de eerste fases van de postproductie gebruikt", zegt hij. “Wat betreft kleuraanpassing hebben we maar een klein beetje van de LT's terug gewerkt naar de UC3000's en de UE70's. De kleurweergave was in het algemeen uitstekend.”

Outboard-opnames van de UC3000's en UE70's werden gemaakt met ProRes 4444- tot AJA Ki Pro-recorders. DeMaio was niet alleen DP, maar hield ook toezicht op de postproductie. De Sky Arts-uitzending werd gemonteerd in Adobe Premiere Pro en de kleurcorrectie vond plaats in DaVinci Resolve. “We hadden een ungraded 4K-master opgenomen in V-Log, dus we realiseerden ons pas na de kleurcorrectie wat het effect was", vertelt hij. “De details sprongen van het scherm en gaven de show een heel nieuwe dimensie. Onze monden vielen open.”

Het VariCam LT-lenzenpakket bestond uit Canon Cine-Servo 17-120mm 4K T2.95 PL, Fujinon 14-35mm T2.9 Cabrio PL Zoom en Canon CINE-SERVO 50-1000mm T5.0-8.9; voor de UC3000’s werden een Canon XJ95x8.6B HD DigiSuper 95x-lens en een Fujinon XA99x8.4 HD Digi Power-lens gebruikt.