Een echte glas-naar-glas oplossing voor e-sport, van opname tot levering

Terwijl de wereld van de e-sport zich uitbreidt en jaarlijks miljoenen fans aantrekt, krijgen productiebedrijven te maken met de spannende maar ook uitdagende eis om een meeslepende live video-ervaring te creëren voor de kijkers. Ontdek hoe Panasonic een glas-naar-glas oplossing voor de productie van e-sport kan leveren met de nieuwste technologie, waardoor betrokkenheid van fans wereldwijd verzekerd is.

LIVE-CAMERASYSTEMEN

Ons vlaggenschip, het AK-UC4000-camerasysteem, dat onlangs een Emmy heeft gewonnen voor de baanbrekende ontwikkeling van een grote single-chip sensor die gebruik maakt van internal expansion optiek voor het gebruik van 2/3"-optiek. Dit voorkomt, samen met de Low Skew-modus, mogelijke problemen met ongewenste moiré-schermpatronen bij het gebruik van de LED-schermen die meestal gebruikelijk zijn in e-sportstudio's. Het systeem kan ook simultaan HDR-uitvoer in UHD en HD vanaf de CCU leveren.

MEER INFORMATIE

EXTERNE CAMERASYSTEMEN

Onze externe camera-oplossingen worden al op grote schaal gebruikt voor e-sportproducties, met name de AW-UE70, AW-HE130 en AW-UE150. Onlangs hebben we ook de compacte AW-UE4 4K PTZ-camera uitgebracht, een perfecte headshotoptie voor een regisseur of voor gebruik binnen een studio-omgeving met beperkte ruimte. De nieuwste toevoeging aan de line-up – zowel de gloednieuwe AW-UE100 als de AW-UE150 ondersteunen het FreeD-protocol en kunnen worden gebruikt door de meest populaire virtuele setsystemen, zoals Brainstorm, Ross, The Future group, Vizrt en Zero Density.

MEER INFORMATIE

KAIROS – BAANBREKEND IT/IP-VIDEOVERWERKINGSPLATFORM

Configuraties voor de verslaggeving van e-sport kunnen heel ingewikkeld zijn, omdat ze veel camera's, schermbeheer en AR/VR omvatten – allemaal met vereisten voor een lage latentie. Het IT/IP-videoverwerkingsplatform is gebaseerd op een unieke, baanbrekende softwareontwikkeling die steunt op CPU- en GPU-verwerkingskracht. Het platform biedt echte ongecomprimeerde videoverwerking, ongecomprimeerde 4K-invoer, PTP-synchronisatie (Precision Time Protocol) en volledige ondersteuning van baseband- en IP-signalen zoals SDI, ST2110 en NDI, die allemaal tegelijkertijd kunnen worden verwerkt.

MEER INFORMATIE

Zie KAIROS in actie bij een e-sportevenement

ROBOTCAMERASYSTEMEN

Alles-in-één productie kan verder worden uitgebreid met de integratie van robotcamerasystemen die soepelere verplaatsingen mogelijk maken en op afstand kunnen worden beheerd, vanuit intuïtieve softwareplatforms die meerdere systemen als één bij elkaar brengen. Dat betekent dat camerabewegingen kunnen worden geautomatiseerd, geprogrammeerd en herhaald door één operator, wat een nieuw niveau van controle en precisie oplevert voor e-sporttoernooien en tegelijkertijd meer spectaculaire en boeiende inhoud voor de kijkers oplevert.

MEER INFORMATIE

SUCCESVERHALEN

Wat is er nodig om een e-sporttoernooi uit te zenden?

Op het FIFA eSuperliga-toernooi in Kopenhagen gebruikte BBH het AK-UC4000 UHD-camerasysteem voor studiobreedbeeld, live actie, close-ups en reacties van fans. In het toernooi strijden 16 teams gedurende acht weken om een prijzenpot van 49.000 euro. Superieure beeldkwaliteit en een flexibel camerasysteem waren de belangrijkste vereisten om het toernooi te ondersteunen.

e-sportlocatie: HyperX Esports Arena

Meer dan 20 Panasonic pan/tilt/zoom-camera's spelen een belangrijke rol in de live productie in de HyperX Esports Arena Las Vegas in het Luxor Hotel en Casino, de eerste permanente e-sportlocatie op The Strip. "We hebben gekozen voor de HE130-modellen met drie sensoren, zodat we er zeker van kunnen zijn dat we geen moiré krijgen op het LED-scherm, zeker als we iets anders filmen dan een statisch scherm."

VERDER LEZEN

De productiewaarde van e-sport verbeteren met videotechnologie van Panasonic.

Thomas Vertommen geeft een overzicht van de technologie die wordt gebruikt voor het registreren van de actie binnen een podiumomgeving voor e-sport, inclusief het 8K ROI-camerasysteem en 4K-compatibele PTZ-systemen. Thomas beschrijft het baanbrekende IT/IP-gebaseerde videoplatform dat de kern vormt van de productie, en hoe dat kan worden gebruikt voor meerdere toepassingen, waaronder een switcher, pixelprocessor, screenmanager en nog veel meer.