LE PETIT CHEF INTRODUCEERT VISUAL MAPPING OP TAFEL IN HET RESTAURANT

Nieuwe dinerbelevenis met ‘Le Petit Chef’ met behulp van Panasonic-projectoren 

Het Belgische bedrijf Skullmapping, dat wordt geleid door Antoon Verbeeck en Filip Sterckx, laat echter zien dat visual mappings op kleine schaal voor een kleinere groep mensen net zo indrukwekkend kunnen zijn.

‘Le Petit Chef’ is het verhaal van een kleine geanimeerde kok die wordt geprojecteerd op het bord van de gasten en daar hun eten ‘kookt’ - pal voor hun neus op hun bord.

Een heel nieuwe toepassing van visual mapping

De projectie draaide aanvankelijk rondom een hoofdgerecht. De video die ervan werd gemaakt, werd zo'n grote hit op YouTube (4,3 miljoen keer bekeken in de eerste 10 maanden) en andere sociale media dat Skullmapping een voorgerecht met vis toevoegde en een tweede verhaal maakte: de bouillabaisse. De projectie bestaat nu uit een volledig diner, inclusief een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert.

“We hebben gekozen voor Panasonic omdat dat de specificaties en de resolutie biedt die wij nodig hebben” 

“Het concept van ‘Le Petit Chef’ is ontstaan toen een klant voor een bepaalde event een tafelmapping wilde", legt Antoon Verbeeck uit.

 

“Natuurlijk waren tafelmappings al vaker gedaan, maar dat waren meestal grafische dingen. Wij vonden het heel interessant om iets te doen met een kleine figuur die aan tafel het eten klaarmaakt. “

Een miniprojectie: The making of

Voor de projectie van de mini-mapping koos het team van Skullmapping voor Panasonic PT-VZ570 lcd-projectoren. Deze projectoren worden gekenmerkt door een hoge beeldkwaliteit, lage totale gebruikskosten, een flexibele installatie en samenwerkingsfunctionaliteit.

De projectoren hebben een contrastverhouding van 10.000:1 en een helderheid van 4800 lumen. Het Skullmapping-team kon daardoor een resolutie van 1920 x 1200 gebruiken; essentieel voor hun producties.

Bij traditionele projectiemappings is er een afstand tussen de toeschouwer en de projectie. Voor dit project was deze hoge resolutie echter belangrijk, omdat het gaat om miniatuurelementen en omdat de toeschouwers heel dicht bij het scherm zitten. Zonder hoge resolutie ontstaan gepixelde beelden, waardoor de animatie minder goed leesbaar wordt.

“We hebben gekozen voor Panasonic-projectoren omdat die heel hoog aangeschreven staan in de AV-wereld en omdat die de specificaties en de resolutie hadden die wij nodig hadden", legt Filip Sterckx uit.

Het team van Skullmapping maakt de animatie door de motioncapture uit te beelden in een studio. De ontwikkeling van één video duurt ongeveer vier tot vijf weken, van de ontwikkeling van het concept tot aan het moment dat de video online en live gaat.

 “Mensen denken dat het 3D-effect dat je in de film ziet, een hologram of een 3D-projectie is. Het is eigenlijk een normale projectie, maar we passen er een bepaalde optische illusie op toe. Als je een uitgerekt beeld vanuit de juiste hoek bekijkt, zie je een 3D-effect of illusie", vervolgt Sterckx.

Het restaurant verandert

‘Le Petit Chef’ werd een hit op internet en Skullmapping werd benaderd door meerdere exclusieve hotels en restaurants in de hele wereld, van Rusland tot Dubai, met de vraag of het gebruik van de animatie onder licentie mogelijk was, of dat er aangepaste projecties gemaakt konden worden.

“..met dit concept introduceren we visual mapping in de horeca.”

“We hebben ‘Le Petit Chef’ oorspronkelijk gemaakt voor een of twee events, om te laten zien wat er mogelijk is met miniprojecties", aldus Verbeeck. “Maar toen we zagen door hoeveel restaurants en hotels we werden gebeld na de eerste video, realiseerden we ons dat we met dit concept visual mapping kunnen introduceren in de horeca.”