EEN BRIGADE PROJECTOREN VERGEZELT HET TERRACOTTALEGER

National Museums Liverpool vertelt het verhaal van de terracottakrijgers met behulp van de projectietechnologie van Panasonic, die volledig is geïntegreerd in deze unieke tentoonstelling.

Het is geweldig dat we gebruik kunnen maken van zulke kwalitatief hoogwaardige technologie die minimaal onderhoud vergt, betrouwbaar is en ons het serviceniveau biedt dat we nodig hebben voor deze tentoonstelling.

Fiona Philpott, directeur Tentoonstellingen, National Museums Liverpool

Client – National Museums Liverpool
Location – Liverpool, VK
Geleverde Producten – PT-RZ970, PT-RZ670
Uitdaging

In de hele tentoonstelling kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare projectoren installeren die de ervaring van de bezoeker zo min mogelijk in de weg staan, om het verhaal van de terracottakrijgers te vertellen.

Oplossing

De installatie van 8 PT-RZ970- en 5 PT-RZ670-laserprojectoren om een projectie te creëren waar de bezoeker helemaal in op gaat en die, samen met de historische artefacten, het verhaal van de terracottakrijgers vertelt.


National Museums Liverpool bestaat uit acht locaties, waaronder een aantal van de meest bezochte musea in Engeland buiten Londen. De collecties van National Museums Liverpool, die elk jaar ongeveer 3 miljoen bezoekers trekken, behoren tot de belangrijkste en meest gevarieerde in Europa.  

World Museum is de oudste instelling van de musea en galerieën die worden beheerd door National Museums Liverpool. Het museum beschikt over collecties en organiseert tentoonstellingen over natuurwetenschappen, aardwetenschappen en menselijke culturen van over de hele wereld. In de nieuwste tentoonstelling, China’s First Emperor and the Terracotta Warriors, zijn de beroemde terracottakrijgers te zien. De tentoonstelling kan tot 28 oktober 2018 worden bezocht.
Meer dan 2.000 jaar lang beschermde een ondergronds leger van terracottakrijgers het graf van de eerste keizer van China, Quin Shi Huang, totdat in 1974 bij een toevallige ontdekking de mysteries van het verdwenen keizerrijk werden onthuld. De tentoonstelling bestrijkt bijna 1.000 jaar aan Chinese geschiedenis. En met behulp van projectietechnologie van Panasonic is het National Museums Liverpool gelukt de verhaallijn van de tentoonstelling te accentueren en de artefacten tot leven te laten komen.

Adlib, een verhuurdienst van audiovisuele apparatuur uit Liverpool, was een van de vele technische partners die hun voorstel aan het National Museums Liverpool presenteerde. Adlib is een van de oudste technische productiebedrijven in het VK en werkt voor zowel grote als kleine klanten. Het zijn experts als het gaat om de verhuur, verkoop en installatie van professionele geluids-, verlichtings- en videoapparatuur.
Fiona Philpott, directeur Tentoonstellingen van National Museums Liverpool, maakte deel uit van het comité dat de deelname van Adlib aan de tentoonstelling goedkeurde. Ze zegt hierover: “We maakten ons met name ontzettend veel zorgen dat de technologie zou falen, want projecties spelen zo'n belangrijke rol in de bezoekerservaring. Waarvan we echt onder de indruk waren, was dat Adlib alles op afstand kon beheren. Maar het was ook een voordeel dat ze vlakbij zaten. Als het nodig was, konden ze hier binnen een half uur zijn.”
Tom Edwards, hoofd Video en Speciale Projecten van Adlib zegt hierover: “Dankzij de samenwerking met Panasonic en het feit dat we konden beschikken over een productassortiment dat elke situatie aankan - verticale projecties, verschillende lenzen of spiegels enz. - hadden we binnen het creatieve proces ongekende mogelijkheden.”
Adlib werkte nauw samen met Draw&Code, een bedrijf dat door National Museums Liverpool in de arm was genomen om voor de tentoonstelling China’s First Emperor and the Terracotta Warriors een ervaring te ontwikkelen waar de bezoeker helemaal in op zou gaan. Geprojecteerde toegevoegde realiteit (augmented reality, AR), met de hand getekende animaties en virtuele realiteit (VR) -visualisatie: het speelt allemaal een doorslaggevende rol in het succes van dit culturele evenement.
Andy Cooper, creatief directeur van Draw&Code zegt hierover: “Bij Draw&Code wilden we dit wonder op een bijzondere manier presenteren, op een manier die tot de verbeelding zou spreken. Dankzij de samenwerking met Adlib, al het werk dat we samen hebben verzet om deze ideeën te ontwikkelen en de creatieve vrijheid die we genoten met de hardware van Panasonic, hebben we iets magisch kunnen neerzetten. Ongelooflijk!”   

PT-RZ970 projecteert een inleiding over China

Projectie achter de terracottakrijgers

Projectie in het mausoleum van de keizer


Er werden twee modellen  projectoren geïnstalleerd om deze unieke tentoonstelling mogelijk te maken: 8 RZ970- en 5 RZ670-projectoren. Deze projectoren zijn ontworpen voor intensief gebruik en langdurige helderheid en zijn dus ideaal voor musea en tentoonstellingen.

Andrew Watts, systeemintegrator bij Adlib voegt hieraan toe: “Met het brede scherm achter de krijgers was het een grote uitdaging dat er geen ruimte was om aan de voorkant te projecteren, in ieder geval niet op een subtiele manier. En aan het begin leek het erop dat er ook geen ruimte zou zijn om aan de achterkant te projecteren.” Om dit probleem op te lossen, werden de gespiegelde lenzen van Panasonic gebruikt, waardoor er veel minder ruimte nodig was om van achter te kunnen projecteren. De lenzen staan niet recht voor het scherm, zodat ze allemaal onder andere hoeken projecteren om het scherm te vullen.
Deze projectoren werden niet in een typische horizontale stand gezet, maar moesten in een verticale positie staan, zodat Adlib de gewenste afbeelding kon projecteren op een zeer korte afstand.

Andrew Watts vertelt verder: “In theorie was de oplossing waar we mee kwamen eigenlijk best eenvoudig. Maar technisch was het lastig om het allemaal zo te installeren dat het er ook mooi uitzag. Gelukkig konden we dankzij de gespiegelde lenzen een eindresultaat bereiken dat echt geweldig is.”


Omdat het op laser gebaseerde projectoren zijn, kunnen we ze in een verticale stand gebruiken zonder de specificaties aan te hoeven passen, waardoor de kosten en looptijd onveranderd blijven. Want de projectoren zijn zo ontworpen dat ze in elke stand en onder elke hoek werken.

"Dankzij de creatieve vrijheid die we genoten met de hardware van Panasonic, hebben we echt iets magisch neer kunnen zetten."

De factor ‘betrouwbaarheid’ was er verantwoordelijk voor dat het team van Adlib zo succesvol was met zijn presentatie voor National Museums Liverpool. Het museum maakte zich grote zorgen over de toegang die de integratoren nodig zouden hebben om de projectoren te onderhouden. Aangezien de projectoren in en om de artefacten zouden worden geplaatst en deze buitengewoon delicaat zijn, wilde het museum dat de integratoren zo weinig mogelijk bij de projectoens zouden komen.


"Omdat er geen filters of lampen waren die moesten worden verwisseld, konden de projectoren gewoon worden geplaatst en daarna met rust worden gelaten. Kwaliteit is een andere belangrijk aspect en de projectoren moeten op de laatste dag van de tentoonstelling nog even helder zijn als op de eerste dag", voegde Andrew Watts hieraan toe.

Gemiddeld komen er per dag zo'n 2.000 mensen op de tentoonstelling af, dus bij het kiezen van de juiste technologie was het belangrijk om rekening te houden met de bezoekerservaring van iedereen, vanaf dag één tot de laatste dag van de negen maanden durende tentoonstelling.

Tom Edwards vertelt: “Toen de tentoonstelling werd geopend, zocht ik op internet wat mensen erover zeiden. Iedereen had het erover, maar ik was in eerste instantie nogal teleurgesteld dat niemand iets zei over de AV-technologie. Maar later besefte ik dat het eigenlijk een groot compliment is, omdat het wil zeggen dat de technologie het ervaren van deze geweldige artefacten niet in de weg staat. En dat is eigenlijk wat we vanaf het begin af aan hebben willen bereiken.” 

Kaartjes voor de tentoonstelling China’s First Emperor and the Terracotta Warriors kunnen worden geboekt op liverpoolmuseums.org.uk/warriors


Een brigade projectoren vergezelt het terracottaleger