• Velden vol ideeën voor Expo Milaan 2015

Velden vol ideeën voor Expo Milaan 2015

Op Expo Milaan vond je haast nergens zulke lange rijen als voor het Duitse paviljoen. In het paviljoen met de naam 'Fields of Ideas' was met de nieuwste projectietechnieken een interactieve beleving gecreëerd die door jong en oud werd gewaardeerd. 

Fields of Ideas werd gerealiseerd door het Duitse ministerie van Economie en Energie. De organisatie en exploitatie van het Duitse paviljoen op de Expo 2015 in Milaan werden toevertrouwd aan Messe Frankfurt.

Het ontwerp, de planning en de realisatie van het Duitse paviljoen waren in handen van ARGE, een consortium bestaande uit Milla & Partner (Stuttgart), Schmidhuber (München) en Nüssli Deutschland (Roth in de buurt van Neurenberg). Milla & Partner was verantwoordelijk voor het inhoudelijke concept en het ontwerp van de tentoonstelling en de media. Schmidhuber was verantwoordelijk voor het ruimtelijke concept van het paviljoen, de architectuur en de algemene planning, en Nüssli voor het projectmanagement en de bouw. 

Op het hoogtepunt verwelkomde het paviljoen 16.000 mensen per dag. Alle bezoekers kregen hun eigen persoonlijke SeedBoard – een innovatieve en verrassende tool waarmee ze actief en speels bij de tentoonstelling werden betrokken. Het SeedBoard fungeert als scherm voor tekst, afbeeldingen en games. Bezoekers gebruikten het voor het starten van en navigeren door tentoonstellingen.  

De inhoud werd geprojecteerd met Panasonic PT-DZ570 DLP-projectoren met 1 chip, in combinatie met Optitrack-sensortechnologie.

Door het SeedBoard onder een van de 19 stations te plaatsen, kregen maximaal drie bezoekers tegelijk op maat gemaakte inhoud op basis van hun taal, die werd bepaald door een stippenformatie op het SeedBoard, en de positie van het SeedBoard.

Als het SeedBoard wordt opgetild, gaat de inhoud verder. Dat werd heel slim gebruikt op een tijdlijn van het herstel van de Bodensee, waarmee te zien was wat de afgelopen 50 jaar is gedaan om het water te zuiveren. 

Het concept is zo nieuw dat het belangrijk was dat bezoekers een korte demonstratie kregen van hoe de technologie werkt. Gasten werden daarom vooraf naar een apart introductiegedeelte van het paviljoen geloodst. Daar ontmoetten bezoekers de ambassadeurs en kregen ze een uitleg van de tentoonstelling.

Met zeven PT-RZ470-laser/led-projectoren werd aan bezoekers uitgelegd hoe ze het SeedBoard moesten gebruiken. Dankzij de uitstekende helderheid van de projectoren en de 20.000 uur die ze kunnen worden gebruikt zonder dat onderhoud nodig is, hoefde er gedurende de zes maanden dat Expo was geopend, geen onderhoud te worden gepleegd.

De ambassadeurs begroetten de bezoekers en gaven samen de boodschap door die ook het motto van de tentoonstelling was: "Be active: wees actief!"

Een voorbeeld van de 'actieve' aard van het paviljoen waren twee paraplu's die waren gekoppeld aan één PT-DZ680 DLP™-projector met 1 chip met een helderheid van 6000 lumen. Als de paraplu's werden geopend, werd in het midden ervan inhoud weergegeven die van onderaf kon worden gelezen.

Ook hiervoor werd Optitrack-sensortechnologie gebruikt. Helderheid speelde hierbij een grote rol, omdat de paraplu's zich in een gebied bevonden met een behoorlijk daglichtniveau. De inhoud werd perfect weergegeven door de projector, en als een paraplu met de klok mee werd gedraaid, ging de inhoud vooruit.

Ten slotte werden er nog twee PT-DZ570-projectoren in de twee helmvormige koepels geplaatst. Bezoekers werden aangemoedigd om in de koepels te stappen en de inhoud interactief te gebruiken door met hun handen voor de projectie te zwaaien.

Eva Reinsch, projectmanager bij Milla & Partner: "De projectoren waren een heel belangrijk onderdeel van het project. Buiten de openingstijden hebben we maar heel weinig tijd voor onderhoud, dus de uitstekende betrouwbaarheid van de Panasonic-projectoren is heel belangrijk." 

"In het introductiegedeelte werd de rest van het paviljoen opgezet, dus we moesten de juiste indruk maken. Het gebruik van hybride led/laser-projectortechnologie met een laag energieverbruik garandeert hier niet alleen een uitstekende beeldkwaliteit, maar past ook bij de duurzaamheidsthema's van het paviljoen en de rest van de Expo.

Op de Expo 2015 presenteerde Duitsland zich als een levendig en vruchtbaar landschap vol ideeën en oplossingen. De landbouw werd in beeld gebracht als een sterke, moderne sector en als intrinsiek aspect van het unieke cultuurlandschap van het land. 

Marion Conrady, persvoorlichter van het Duitse paviljoen: "We zijn trouw gebleven aan de belangrijkste thema's van Expo, "Feeding the Planet, Energy for Life". Duitsland kan in de toekomst een leider zijn op het gebied van de ontwikkeling van duurzame oplossingen. We hebben een aantal innovatieve ideeën laten zien in het paviljoen en met de interactieve elementen hebben we mensen aangemoedigd niet alleen 'Be active!' te zijn met de SeedBoards in het paviljoen, maar ook na thuiskomst."

"Bezoekers moesten soms behoorlijk lang wachten om het paviljoen in te kunnen. Als ze dan binnen tentoonstellingen zouden aantreffen die niet zouden werken of niet aantrekkelijk zouden zijn, zou dat vreselijk teleurstellend zijn. Milla & Partner hebben een geweldige combinatie van leuk en educatief gemaakt. We zijn blij met de reacties die we tijdens de Expo van bezoekers hebben gekregen", voegt Marion Conrady toe.