• KUNST EN ENTERTAINMENT
    COMBINEREN

Wat is de volgende trend op het gebied van kwalitatief hoogwaardige projectie?

Author: Hartmut Kulessa, European Marketing Manager

Wanneer je in de AV-branche werkt, zal je niet zo snel onder de indruk zijn van het geavanceerde niveau van de diverse installaties die worden gebruikt. In deze branche proberen we de grenzen van wat mogelijk is namelijk constant te verleggen, terwijl mensen er buiten nog in katzwijm raken van de meest eenvoudige projectie-mappings.

Het punt dat ik wil maken, is dat we snel geneigd zijn te vergeten dat veel mensen misschien nog nooit bij een projectie-evenement of mapping zijn geweest. Maar toch hebben we nog maar het topje van de ijsberg onthuld wat mogelijkheden betreft.

Een van de belangrijkste verticale markten voor Panasonic is de entertainmentmarkt, waar de projectoren van 20.000 en 30.000 lumen van Panasonic inmiddels hét platform zijn voor grote evenementen en tours in Europa.

De markt van installatieprojectoren blijft sinds ongeveer 2013 elk jaar groeien. En Panasonic is sinds 2012 marktleider, met een marktaandeel van bijna 40%.

Deze sterke positie op de markt betekent dat we verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van verdere groei. Maar hoe kan de markt verder groeien en waar moet die groei vandaan komen?

De eerste projectie-mappings vonden plaats op vlakke ondergronden en bevatten eenvoudige content. In 2014 was het potentieel van projectie-mapping al veel groter dankzij het toenemende gebruik van mediaservers, waarmee meer complexe content kon worden vertoond. Mapping-evenementen in de buitenlucht zijn in Europa steeds populairder. Maar wat is de volgende stap?

Kunst en entertainment combineren

Omdat we onze activiteiten in de huur- en staging-sector wilden uitbreiden, besloten we samen te werken met Balich, die een nieuwe benadering van entertainment hebben ontwikkeld die zij Artainment noemen.

‘Guidizio Universale. Michelangelo and the secrets of the Sistine Chapel’ is een voorstelling in Rome van Marco Balich, de artistiek directeur en producent van de Olympische ceremonies in Turijn in 2006 en in Rio in 2016. Met de show wordt geprobeerd de kloof te dichten tussen cultuur en AV-technologie. Vandaar de naam ’Artainment’.

De show bestond uit een 270 graden-projectie in de Sixtijnse Kapel, waarin de belangrijke fases uit het leven van Michelangelo en zijn beroemdste werken werden getoond.

Panasonic heeft deze nieuwe terminologie met trots omarmd en laten zien hoe technologie een rol kan spelen in het creëren van artistieke ervaringen waarin het publiek volledig opgaat. Toen de show in maart van start ging, zei Marco Balich het volgende: "Zonder toegang tot de nieuwste technologie was het ons nooit gelukt onze visie op concrete wijze tot uiting te brengen met behulp van een immersieve 270 graden-projectie die aantrekkelijk is voor nieuwe generaties en hun kennis vergroot van de artistieke meesterwerken uit het verleden."

Projectie is niet alleen een hulpvaardig ‘teamlid’ dat achtergronden creëert en kleur toevoegt aan het podium, maar speelt een belangrijke rol door van elke wand in het Conciliazione-auditorium een doek voor rijke video-content te maken. 

Tracking: de nieuwe trend

Een andere innovatie waar we in onze stand op ISE 2018 aandacht aan besteedden is de verschuiving naar projectie-mapping in 3D en tracking. Dit soort AV-oplossingen combineren tracking-software met mediaservers en laserprojecties. Ze zijn succesvol gebruikt tijdens de live-tour van ‘The Fast and the Furious’, waar met 48 zeer heldere projectoren op twee verschillende ondergronden werd geprojecteerd: op de vloer en de achterste wand van de arena. Daarnaast werden er in realtime live-mappings geprojecteerd op 42 auto's die rond de locatie reden.

Zo werd de Hollywood-kaskraker van het grote scherm verplaatst naar een live-omgeving, zodat fans een innovatieve, immersieve ervaring konden ondergaan met hun favoriete personages en auto's.

Zulke grootschalige evenementen zijn ingewikkeld en duur. Voor mij is de voor de hand liggende volgende stap het combineren van eenvoudige tracking-technologie met projectoren, zodat het ook op een kleinere schaal mogelijk wordt eenvoudige content te projecteren op acteurs en artiesten als onderdeel van het evenement.

Panasonic liet onlangs iets vergelijkbaars zien tijdens het Cross Value Innovation Forum in Tokio. 4K-projectie werd gecombineerd met een extra sensortechnologie om een ‘wow’-effect toe te voegen aan live- en sportevenementen.

Onze slogan bij Panasonic is ‘vrijheid om te creëren’. Het idee hierachter is dat onze technologie zo solide en betrouwbaar is dat mensen zich kunnen concentreren op hun creativiteit. We zijn ervan overtuigd dat onze technologie het platform is waarop creatieve personen en organisaties als Balich nieuwe vormen van entertainment kunnen creëren.